perjantai 16. elokuuta 2024

Uudenlaista arkea

Tästä kesästä on voinut nauttia edullisesti omassa kodissa. Ihanaa kesäkeliä on riittänyt jo pitkälle elokuun puolelle, ja vieläkin se jatkuu. Olen kesän lapsi, lataudun auringossa ja lämmössä. Olenkin ollut todella kiitollinen näistä säistä ja siitä, että olen voinut viettää lomaa omassa pienessä kodissani ja varsinkin sen terassilla. Nyt pikkuhiljaa alan kuitenkin palailla arkeen.

Sijoitusvarallisuus (elokuu 2024):

Käteinen: 10000 €

Rahastot yhteensä: 14905 € (-82 €)

Osakkeet yhteensä: 10217 € (+2401 €)

Yhteensä: 35122 € (+2319€)

Rahastoissa mennään näköjään taas alamäkeä. Osakkeet sen sijaan ovat pitkästä aikaa nousseet. Ei toki noin paljon, vaan ostin veronpalautuksilla Mandatumia kahdella tonnilla. Osuin kerrankin hyvään ostopaikkaan, kun oston hetkellä oli jokin hetkellinen kuoppa kurssissa. En ajoita osakeostoja oikeastaan mitenkään, koska minulla ei ole siihen osaamista. Ostan, jos minulla sattuu olemaan ylimääräistä rahaa. Rahastoja ostan onneksi säännöllisesti, niin niitä ostoja ei tarvitse edes yrittää ajoittaa mitenkään. Ajallinen hajautus toimii välillä edukseni ja välillä ei, mutta keskimäärin homma toimii riittävän hyvin.

Olen ostanut tämän vuoden aikana osakkeita jo 8000 eurolla, kun tavoite oli ostaa niitä vuoden aikana 5000 eurolla. Miksi näin paljon enemmän? En osannut vuoden alussa ennustaa, että myisimme talon ja saisin veronpalautuksia. Odottamattoman ylimääräisen rahan laitan mielelläni sijoituksiin tuottamaan minulle lisää rahaa pitkässä juoksussa. Näillä näkymin en osta osakkeita enää tämän vuoden aikana. Näyttää, että tämän vuoden rahalliset tavoitteet toteutuvat erinomaisesti.

Takaisin otsikkoon: arki on alkanut sujumaan mukavasti pienessä kodissa. Kotitöitä on vähemmän, kun on pienemmät neliöt ja vähemmän asukkaita. Vähemmän siivoamista, vähemmän pyykkiä, vähemmän ruoan kantamista kotiin ja vähemmän ruoanlaittoa. Aikaa itselle on merkittävästi enemmän kuin ennen, ja olen käyttänyt sen liikkumalla ja lukemalla enemmän. Omaan hyvinvointiin kannattaa aina panostaa. Rahaakin säästyy, kun pieneen kotiin ei voi tehdä turhia heräteostoja. Itse asiassa karsin nykyistäkin tavaramäärää edelleen vähemmäksi. Karsiminen tuntuu puhdistavalta ja innostavalta. Se on tosin edennyt hyvin hitaasti hyvien säiden vuoksi, kun olen ollut mielummin ulkona. Mutta eipä tässä ole mihinkään kiire. Syksyllä maltan varmasti olla sisälläkin taas ihan riittävästi. Nyt on aika ladata akkuja aurinkoenergialla niin kauan, kuin voi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti