keskiviikko 19. heinäkuuta 2023

Heinäkuu 2023 - mamman varat ja velat

Päätin viimeksi, että tästä eteenpäin seuraan varallisuuden kehittymistä vain omalta osaltani ja jätän mieheni varat ja velat näistä laskuista pois. Tämä selkeyttää tilannetta, sillä meillä on aika pitkälle omat rahat ja olen jo aiemmin jättänyt näistä laskuista pois osan miehen omaisuudesta. Vertailukohdetta ei nyt siis ole, mutta tästä eteenpäin hahmotan paremmin oman varallisuuteni kehittymisen. Seurannasta jäi pois miehen omat omistukset (yrityksen osakkeet) ja jäljelle jäi minun omat varani ja velkani (sijoitusasunto ja rakentamaton tontti ovat minun omaisuuttani, samoin siis sijoitusasuntovelka on vain minun nimissäni).

Varat (heinäkuu 2023):

Talo (oma osuus) 140000 €
Sijoitusasunto 64000 €
Tontti 25000 €
Puskuritili: 5000 €
Säästötili: 1000 €
Rahastot yhteensä: 9726 € (+8 €)
Osakkeet yhteensä: 1856 € (-152 €)

Yhteensä: 246582 €

Velat (heinäkuu 2023):

Talolaina (oma osuus): 99426 €
Sijoitusasuntolaina:  37533 € (-225 €)

Yhteensä: 136959 €
 
Varallisuus (varat - velat): 109623 €

Upeaa, varallisuuteni ylittää maagisen sadan tonnin rajan! Toki tämä on vain arvio, sillä en voi tietää talon ja sijoitusasunnon tarkkaa arvoa. Luulisin, että suuruusluokka on kuitenkin oikein. Tuntuu hurjalta, sillä aloittaessani tämän blogin kirjoittamisen neljä vuotta sitten varallisuuteni oli miinuksella. Sain kaksi ja puoli vuotta sitten perintöä 60000 euroa, joten se on toki vauhdittanut kehitystä merkittävästi. Olen kyllä itsekin tehnyt töitä varallisuuden kertymisen eteen aktiivisesti jo neljä ja puoli vuotta, enkä usko, että perinnöstäni olisi paljoakaan jäljellä ilman aktiivista säästämisen ja sijoittamisen opiskelua. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Tämän vuoden tavoitteena minulla oli sijoittaa rahastoihin ja osakkeisiin 5000 € ja säästää 5000 € tilille. Sijoitukset rullaavat tasaisesti eteenpäin, ja sain viimein aloitettua myös tuon viiden tonnin säästön tavoittelun. Lomakausi on käynnissä, mutta kovin kalliita reissuja ei ole tänä vuonna suunnitteilla. Kotona lomailu on ollut oikein mukavaa ja rentouttavaa, ja paljon olen saanut tehtyä myös kotipuuhia: matot ja ikkunat on pesty, muutenkin taloa siivoiltu ja mansikat on pakastettu. Uimaankin olen kerennyt, samoin lukemaan kirjoja ja metsälenkeille. Hyvä kesä on siis ollut, ja onneksi se vielä jatkuukin jonkin aikaa. Ihanaa kesän jatkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti