torstai 16. marraskuuta 2023

Marraskuu 2023 - säästölinjalla

Marraskuu on sujunut tähän asti tiukasti budjetissa. Sen ansiosta olen saanut paljon säästöjä aikaan. Tämän vuoden tavoitteiden toteutuminen alkaa näyttää todennäköiseltä, jos ei mitään ihmeellistä tapahdu. Tuntuu hienolta, kun taloudellinen tilanne paranee koko ajan. En käsitä, miten en nuorempana ollut rahasta yhtään kiinnostunut! No parempi myöhään, kuin ei milloinkaan. Jotkut eivät kiinnostu rahasta koko elämänsä aikana, ja silloin tienestit erittäin helposti vain valuvat jonnekin arkeen ja varsinkin juhlaan. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot merkitsevät.

En silti koe, että jäisin paitsi mistään tärkeästä, vaikka säästän ison osan tuloistani. Olen vain karsinut kaikki turhat kulut pois. Se, mikä on minulle turhaa, on jollekin toiselle tärkeää ja päinvastoin. Siksi kannattaa miettiä, mikä on itselle tärkeää. Minä esimerkiksi en käytä juuri mitään kauneuspalveluita eli en käy kosmetologilla ja kampaajallakin käyn vain kerran vuodessa. Joku toinen ei voisi ajatellakaan tällaisia valintoja, eikä tarvitsekaan. Minulle tämä sopii.

Kaikki lähtee siitä, että tunnistaa, millaista elämää minä tahdon elää ja tekee sitten valintoja sen mukaan, että pääsee tavoittelemaansa. Itse opin tämän Marie Kondon kirjoista ja konmarituksen myötä; joku muu saa samat opit jostain muualta. Elämä ja ihminen myös muuttuu koko ajan, joten ajatuksia täytyy silloin tällöin päivittää. Hyvinvointiani on merkittävästi parantunut oivallus siitä, että päätän itse, mikä on minulle hyväksi, eikä minun tarvitse miettiä, mitä muut minusta ajattelevat. Sitä paitsi useimmat meistä eivät edes ehdi ajatella muiden valintoja: kyllä omassa elämässä on tarpeeksi miettimistä!

Varat (marraskuu 2023):

Talo (oma osuus) 140000 €
Sijoitusasunto 64000 €
Tontti 25000 €
Puskuritili: 5000 €
Säästötili: 4000 € (+2000 €)
Rahastot yhteensä: 10732 € (+622 €)
Osakkeet yhteensä: 1934 € (+117 €)

Yhteensä: 250666 € (+2739 €)

Velat (marraskuu 2023):

Talolaina (oma osuus): 97953 € (-368 €)
Sijoitusasuntolaina:  36638 € (-224 €)

Yhteensä: 134591 € (-592 €)
 
Varallisuus (varat - velat): 116075 € (+3331 €)
 
Pitkästä aikaa rahastoissa ja osakkeissakin on nousua.
 
Pian on jo taas joulukuu ja aika katsastaa mennyttä vuotta ja suunnitella tulevaa. Taloudellinen tilanne näkyy kehittyvän mallikkaasti. Olisi ehkä aika pohtia ihan uudenlaisia tavoitteita. Siitä lisää ensi kerralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti